• Dannielle Tegeder

    Dannielle Tegeder

    New York, NY, United States, b. 1971
    She received a BFA from the State University of New York at Purchase (1994), and an MFA in Painting and Drawing from The School of The Art Institute of Chicago (1997). For the past fifteen years, Tegeder’s work has explored abstraction. While the core of her work is paintings and drawings, she recently begun to include large-scale installation, sculptural objects, video, sound and animation. Her work has been presented in over 100 gallery exhibitions, both nationally and internationally in cities like Paris, Houston, Los Angeles, Mexico City, Berlin, Chicago, and New York. She has participated in numerous institution exhibitions including MoMA PS1, The New Museum, The Brooklyn Museum of Art in New York, and Museum of Contemporary Art in Chicago. Several of her drawings have recently been purchased as part of the Contemporary Drawing Collection at the Museum of Modern Art, and her work is in the permanent collections of The Museum of Contemporary Art in Chicago and The Weatherspoon Museum of Art in Greensboro, NC. She currently lives in Brooklyn, New York and maintains a studio at The Elizabeth Foundation for the Arts in Manhattan.

    Artist Profile

  • Angelina Beloff

    Angelina Beloff

    San Petersburgo, Rusia, b. 1879
    Angelina Beloff (Angelina Petrovna Belova) ( San Petersburgo, 23 de junio de 1879 – México D.F., 30 de diciembre de 1969) fue una artista mexicana, con orígenes rusos, que desarrolló gran parte de su obra en México. Sin embargo, pasó a la historia más conocida como la primera esposa de Diego Rivera, y su obra se vio ensombrecida por la de él y la de sus sucesivas esposas. Estudió arte en la Academia Imperial de las Artes en su ciudad natal, y luego se fue en 1909 a París, para comenzar su carrera artística. Ese mismo año conoció a Rivera y se casó con él. En 1921, Rivera regresó a México dejándola atrás y divorciándose de ella, que nunca se volvió a casar. En 1932, a través de sus contactos con varios artistas mexicanos, resolvió el patrocinio para lograr vivir de su trabajo en el país. Trabajó como profesora de arte, creadora de shows marionetista, y así tuvo una serie de exhibiciones de su obra en los años 1950. La mayor parte de su trabajo lo hizo en México, usando de la imaginería de México, pero su estilo artístico permaneció al estilo europeo. Trabajó con las técnicas del óleo, acuarela, grabado, fotografía, artes gráficas, títeres, gouaches, dibujo creando retratos, paisajes, ilustraciones educativas y otras escenas, escenarios y marionetas. Beloff produjo la mayor parte de su trabajo en México, sobre todo pintura, el grabado, y el teatro de marionetas. Como pintora, su obra principal fue haciendo retratos y acuarelas. Sus grabados, en su mayoría, fueron destinados a ilustrar libros en Europa. Fue una maestra en el dibujo, y creó nuevas técnicas de grabado. La mayoría de sus grabados, acuarelas y óleos han entrado en colecciones públicas y privadas, incluidas las del Museo de Arte Moderno, el Museo Nacional de Arte, y la Colección Blaisten. Sin embargo, un gran número de sus obras, sobre todo de dibujos y grabado en metal y madera, son parte de la colección del Museo Dolores Olmedo. Es la colección más importante de su obra, ya que contiene una variedad de dibujos, acuarelas, gráficos y óleo, mostrando la magnitud de su talento. La colección fue adquirida por el museo en 1994, y con la excepción del óleo institulado Tepoztlán, todos son de su época temprana, creadas en Francia en los años 1910 y de 1920. Incluyen treinta xilografías originales, encargados por la Editorial Arthem Fayard, para ilustrar la novela “Ariane, June fille russe” (Ariane, la joven rusa) por Claude Anet. Otras obras importantes son acuarelas, y de punta seca para ilustrar “Build a Fire” de Jack London. Fue miembro de la Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios, que funcionó desde 1934, la Sociedad Mexicana de Grabadores, en 1947, la Galería Espira en los 1930s, la Sociedad para el Impulso de las Artes Plásticas, en 1948; y el Salón de la Plástica Mexicana, en 1949. Durante su vida, su obra fue eclipsada por su relación con Rivera, junto con sus otras esposas, Guadalupe Marín, y Frida Kahlo. Su obra es prácticamente desconocida en Rusia y en Francia, aunque sí es reconocida por un número de académicos de esos países. No hay colecciones importantes en su memoria, y exposiciones de su obra han sido poco frecuentes. Hubo una muestra de su trabajo, centrándose en sus grabados, en la década de 1980, en el Museo Casa Estudio Diego Rivera y Frida Kahlo. En 2012, hubo una retrospectiva de su trabajo en el Museo Mural Diego Rivera con noventa piezas. Incluso las limitadas ediciones de sus libros, que tan meticulosamente ilustrados fueron con sus grabados en madera, son prácticamente imposibles de conseguir. Se han publicado dos libros sobre su vida. Así Elena Poniatowska escribió una novela en 1978, basada en la relación de Beloff con Rivera llamada Querido Diego, te abraza Quiela, que fue adaptado para radiodifusión, y luego traducido al inglés como “Dear Diego, with Love, Quiela.” El enfoque del libro de Poniatowska fue ser solidario con Beloff y una crítica social de la sumisión a la autoridad masculina. No es una escritora objetiva, sino más bien una defensora para la artista. Su autobiografía “En sus Memorias” fue publicado por la UNAM en 1986.

    Artist Profile

  • Anthony Caro

    Anthony Caro

    New Malden, Reino Unido, b. 1924
    Anthony Caro (born 1924) has played a pivotal role in the development of twentieth century sculpture. After studying sculpture at the Royal Academy Schools in London, he worked as assistant to Henry Moore. He came to public attention with a show at the Whitechapel Gallery in 1963, where he exhibited large abstract sculptures brightly painted and standing directly on the ground so that they engage the spectator on a one-to-one basis. This was a radical departure from the way sculpture had hitherto been seen and paved the way for future developments in three-dimensional art. Caro’s teaching at St Martin’s School of Art in London (1953-1981) was very influential. His questioning approach opened up new possibilities, both formally and with regard to subject matter. His innovative work as well as his teaching led to a flowering and a new confidence in sculpture worldwide. Caro often works in steel, but also in a diverse range of other materials, including bronze, silver, lead, stoneware, wood and paper. Major exhibitions include retrospectives at the Museum of Modern Art, New York (1975), the Trajan Markets, Rome (1992), the Museum of Contemporary Art, Tokyo (1995), Tate Britain, London (2005), and three museums in Pas-de-Calais, France (2008), to accompany the opening of his Chapel of Light at Bourbourg. He has been awarded many prizes, including the Praemium Imperiale for Sculpture in Tokyo in 1992 and the Lifetime Achievement Award for Sculpture in 1997. He holds many honorary degrees from universities in the UK, USA and Europe. He was knighted in 1987 and received the Order of Merit in May 2000.

    Artist Profile

  • Luis Hidalgo

    Luis Hidalgo

    Ciudad de México, México, b. 1981
    Luis Hidalgo was born in 1981 in Mexico City. He received his Bachelor in Fine Arts in La Esmeralda, 2003, Mexico City. The artistic production of Luis Hidalgo has focused on drawing, painting and in collaborative projects with other artists in order to generate a constant feedback. In 2004 presents the installation Lo que no explica la vida lo explica el fuego in the space E21 Contemporary Art. In 2005 Preservación de forma y equilibrio in collaboration with Pablo Rasgado for the alternative space Casa Emergente, Cuernavaca. He participates in the Art Frankfurt fair with the Galerie Ruta Correa as part of the collective exhibition Sommer 2005: México in Freiburg, Germany. In 2007, he is part of Sueño de una noche de verano, a project of artistic interventions, Centro Cultural Muros, Cuernavaca. With Minerva Ayón and Luis Nava presents in 2013 Vacancy for the Collective Culture Gallery, Mexico City.  In March 2014 he presents his first project around digital media ARTIFICIAL PULSE at Steve Turner Contemporary, Los Angeles, CA. In June he is part of the Paddles ON!, Phillips London, an exhibition and auction that brings together artists who are using digital technologies as an artistic practice in the contemporary art, curated by Lindsay Howard. January 2015 is part of the exhibition SPACE PROGRAM at the gallery Steve Turner Contemporary, Los Angeles, CA. And from November 2015 to March 2016 participates in the exhibition Después del edén. Arte en Cuernavaca 1974-2014, curated by Andrea Torreblanca, at La Tallera, Cuernavaca, Mor. Since 2001 he has collaborated with Magali Lara in curatorial and digital animation projects. His animations have been included in exhibitions at La Muse en Circuit, Paris; Jumex Foundation, Mexico City; El Cubo, Tijuana; Recoleta Cultural Center, Buenos Aires, and Museo Amparo, Puebla. Lately, Hidalgo has been interested in observing how the media and electronic devices behave and affect traditional techniques in the artistic production, approaching the constant discussion over their uses and applications. He currently lives and works in Cuernavaca, Mor., México.

    Artist Profile

Each year ZONAMACO, Latin America’s most important contemporary art fair, brings collectors, specialists and galleries from every part of the world to Mexico City. Founded by Zélika García in 2002, ZONAMACO has established itself as one of the most notable platforms for selling, displaying, and promoting international contemporary art in the region.

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