• Daniela Libertad

    Daniela Libertad

    Mexico City, Mexico, b. 1983

    Daniela Libertad explores the relationship between the ancestral and everyday life through the reenactment of the intimate and social rituals that pace our existence. Her multifaceted projects include public actions, installations, videos, drawings, and photography. Using these different mediums, Libertad’s work expresses the thin line that exists between philosophical discourse and concerns of the uncanny. Her recent work is an investigation on the concept of the offering and its intention of attracting or pleasing others from a deep unconscious. This exploration is connected with a syncretism of ancient Mexican rituals and Cuban Santeria.

    Recent solo exhibitions include Empujo puertas que debería jalar, jalo puertas que debería empujar at MARSO in Mexico City, Mexico, Estudio Trasladado at Cine Tonalá in Bogotá, Colombia, and Lo lleno se vacía, lo vacío se llena (das volle leert sich, das leere füllt sich) at POLY Prdouzentegalerie in Karlsruhe, Germany.

    Libertad is a graduate of Mexico’s National School of Painting and Sculpture, La Esmeralda, and has a master’s degree in visual art from New York University. She lives and works in Mexico City, Mexico and Karlsruhe, Germany.

    Artist Profile

  • Angelina Beloff

    Angelina Beloff

    San Petersburgo, Rusia, b. 1879
    Angelina Beloff (Angelina Petrovna Belova) ( San Petersburgo, 23 de junio de 1879 – México D.F., 30 de diciembre de 1969) fue una artista mexicana, con orígenes rusos, que desarrolló gran parte de su obra en México. Sin embargo, pasó a la historia más conocida como la primera esposa de Diego Rivera, y su obra se vio ensombrecida por la de él y la de sus sucesivas esposas. Estudió arte en la Academia Imperial de las Artes en su ciudad natal, y luego se fue en 1909 a París, para comenzar su carrera artística. Ese mismo año conoció a Rivera y se casó con él. En 1921, Rivera regresó a México dejándola atrás y divorciándose de ella, que nunca se volvió a casar. En 1932, a través de sus contactos con varios artistas mexicanos, resolvió el patrocinio para lograr vivir de su trabajo en el país. Trabajó como profesora de arte, creadora de shows marionetista, y así tuvo una serie de exhibiciones de su obra en los años 1950. La mayor parte de su trabajo lo hizo en México, usando de la imaginería de México, pero su estilo artístico permaneció al estilo europeo. Trabajó con las técnicas del óleo, acuarela, grabado, fotografía, artes gráficas, títeres, gouaches, dibujo creando retratos, paisajes, ilustraciones educativas y otras escenas, escenarios y marionetas. Beloff produjo la mayor parte de su trabajo en México, sobre todo pintura, el grabado, y el teatro de marionetas. Como pintora, su obra principal fue haciendo retratos y acuarelas. Sus grabados, en su mayoría, fueron destinados a ilustrar libros en Europa. Fue una maestra en el dibujo, y creó nuevas técnicas de grabado. La mayoría de sus grabados, acuarelas y óleos han entrado en colecciones públicas y privadas, incluidas las del Museo de Arte Moderno, el Museo Nacional de Arte, y la Colección Blaisten. Sin embargo, un gran número de sus obras, sobre todo de dibujos y grabado en metal y madera, son parte de la colección del Museo Dolores Olmedo. Es la colección más importante de su obra, ya que contiene una variedad de dibujos, acuarelas, gráficos y óleo, mostrando la magnitud de su talento. La colección fue adquirida por el museo en 1994, y con la excepción del óleo institulado Tepoztlán, todos son de su época temprana, creadas en Francia en los años 1910 y de 1920. Incluyen treinta xilografías originales, encargados por la Editorial Arthem Fayard, para ilustrar la novela “Ariane, June fille russe” (Ariane, la joven rusa) por Claude Anet. Otras obras importantes son acuarelas, y de punta seca para ilustrar “Build a Fire” de Jack London. Fue miembro de la Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios, que funcionó desde 1934, la Sociedad Mexicana de Grabadores, en 1947, la Galería Espira en los 1930s, la Sociedad para el Impulso de las Artes Plásticas, en 1948; y el Salón de la Plástica Mexicana, en 1949. Durante su vida, su obra fue eclipsada por su relación con Rivera, junto con sus otras esposas, Guadalupe Marín, y Frida Kahlo. Su obra es prácticamente desconocida en Rusia y en Francia, aunque sí es reconocida por un número de académicos de esos países. No hay colecciones importantes en su memoria, y exposiciones de su obra han sido poco frecuentes. Hubo una muestra de su trabajo, centrándose en sus grabados, en la década de 1980, en el Museo Casa Estudio Diego Rivera y Frida Kahlo. En 2012, hubo una retrospectiva de su trabajo en el Museo Mural Diego Rivera con noventa piezas. Incluso las limitadas ediciones de sus libros, que tan meticulosamente ilustrados fueron con sus grabados en madera, son prácticamente imposibles de conseguir. Se han publicado dos libros sobre su vida. Así Elena Poniatowska escribió una novela en 1978, basada en la relación de Beloff con Rivera llamada Querido Diego, te abraza Quiela, que fue adaptado para radiodifusión, y luego traducido al inglés como “Dear Diego, with Love, Quiela.” El enfoque del libro de Poniatowska fue ser solidario con Beloff y una crítica social de la sumisión a la autoridad masculina. No es una escritora objetiva, sino más bien una defensora para la artista. Su autobiografía “En sus Memorias” fue publicado por la UNAM en 1986.

    Artist Profile

  • Kiluanji Kia Henda

    Kiluanji Kia Henda

    Luanda, Angola, b. 1979
    KILUANJI KIA HENDA born 1979, Luanda, Angola. Currently lives and works between Lisbon and Luanda. Autodidact artist, he has participated as artist-in-residence at: I Luanda Triennial (2006); ZDB (2007), Lisbon; Black Projects  (2008), Cape Town, South Africa, with fellowship from the Swiss Arts Council ProHelvetia and the Swiss Agency for Development and cooperation; and 3rd Gaungzou Triennial (2008), China, with support of the Sindika Dokolo Foundation.   From the solo exhibitions he has presented since 2007, we highlight: Man (2013), Kunstraum Innsbruck, Austria; Trans It (2010), SOSO Gallery, São Paulo, Brazil; Self-portrait as a white man (2010), Galleria Fonti, Naples, Italy; and Portraits from a Slippery Look (2008), Goethe Institute Nairobi, Kenya. Since 2005, he has participated in several group shows, such as: A Thousand of Him Scattered: Relative Newcomers in Diaspora (2014) Stills – Scotland’s Centre for Photography, Edinburgh, UK; Tomorrow Was Already Here (2012) Tamayo Museum, Mexico City; SuperPower: África in Science Fiction (2012) Arnolfini Art Center, Bristol, UK; Other Possible Worlds – Proposals on this side of Utopia (2011) NGBK, Berlin, Germany; Propaganda By Monuments (2011) Contemporary Image Centre, Cairo, Egypt; There is always a cup of sea to sail in (2010), 29th São Paulo Biennial, Brazil; Black Atlantic (2009) ar/ge kunst Galerie Museum Bolzano, Italy; and Luanda Pop – check list (2007) 52nd  Venice Biennial, African Pavillion, Venice, Italy.   His work is has been included in various public and private collections, such as: SD, African Collection of Contemporary Art, Luanda; Colecção António Mosquito, Luanda; Colecção BESA _ Banco Espírito Santo, Angola; Hélder Batáglia, Collection of Contemporary Art Luanda; Ellipse Foundation, Collection of Contemporary Art, Lisbon, Portugal; and Metropolitana di Napoli, Naples, Italy.

    Artist Profile

  • Gabriel Kuri

    Gabriel Kuri

    Mexico City, Mexico, b. 1970
    Focusing on the objects and space that mediate human relationships, Gabriel Kuri explores the potential for transformation latent in all familiar things and situations when observed from an unconventional angle. Playing with the principles of minimalism and the history of consumption, he integrates elements of everyday life into sculptures and collages. Plastic bags, advertising flyers, receipts and tickets –residues of the interactions that make us human– are brought together with stones, coins and cigarette butts, as well as industrial materials, such as cement, brushed steel and insulation rolls. In his work, the viewer’s attention is drawn to the dynamic and unstable space that opens up at the intersection of two opposite concepts, in the precarious and yet precise meeting of the unexpected. The creation of systems is at the base of his artistic practice, ordering different elements until certain patterns begin to emerge and new semantic connections are generated between existing forms and their uses. Often accompanied by idioms and vernacular phrases, his pieces invite a multilayered dialogue between the verbal and the visual. Kuri’s work questions the given tenets of contemporary culture, creating poetic juxtapositions and hybrid objects that serve to rethink the mundane, to find the eloquent and the extraordinary in daily life. Gabriel Kuri was a part of the Taller de los Viernes with Gabriel Orozco from 1987 to 1991. He received his BA in Visual Arts at Escuela Nacional de Artes Plásticas, unam (Universidad Autónoma de México), Mexico City in 1992. In 1995 he also completed an MA in Fine Art from the Goldsmiths’ College University of London, United Kingdom. His most important exhibitions include: with personal thanks to their contractual thingness, The Aspen Art Museum, Aspen, United States (2014-2015); All probability resolves into form, The Common Guild, 2014, Glasgow, Scotland (2014); bottled water branded water, Parc Saint Leger-Centre d’art contemporain, Pougues-les-Eaux, France (2013); Gabriel Kuri, Bergen Kunsthall, Bergen, Norway (2012); Nobody Needs to Know the Price of Your Saab, The ICA Boston, Boston, United States (2011); Nobody Needs to Know the Price of Your Saab, The Art Museum of the University of Houston, Houston, United States (2010); Soft Information in your Hard Facts, Museion-Museo de Arte Moderna, Bolzano, Italy (2010); Join the Dots and Make a Point, Kunstverein Freiburg; Kunstverein Bielefeld, Germany (2010); Start To Stop Stopping, MUHKA Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, Antwerp, Belgium (2003); Momento de importancia, Sala 7, Museo Rufino Tamayo, Mexico City, Mexico (2000). Moreover, his work has been included in group exhibitions at institutions such as the Hammer Museum, Los Angeles CA, United States (2014); The Modern, Fort Worth, Texas, United States (2013); The Walker Art Center, Minneapolis, United States (2012); Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin, Italy (2010); Whitechapel Gallery, London, United Kingdom (2010); muhka, Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, Antwerp, Belgium (2009); muac, Museo Universitario de Arte Contemporáneo, Mexico City (2008); New Museum, New York, United States (2007); REDCAT (The Roy and Edna Disney CalArts Theater); The Museum of Contemporary Art, Los Angeles, United States (2006) and the Serpentine Gallery, London, United Kingdom (2004), among others. He has participated in various biennials, including: the 12th Havana Biennial (2015), the 54th and the 50th Biennale di Venezia, Venice, Italy (2011 and 2003) and the 5th Berlin Biennale, Berlin, Germany (2008). Gabriel Kuri currently lives and works in Los Angeles, United States.

    Artist Profile

Each year ZONAMACO, Latin America’s most important contemporary art fair, brings collectors, specialists and galleries from every part of the world to Mexico City. Founded by Zélika García in 2002, ZONAMACO has established itself as one of the most notable platforms for selling, displaying, and promoting international contemporary art in the region.

Browse alphabetically

a b c d e f g h i j k l m n ñ o p q r s t u v w x y z

Artists – U

Download Premium Magento Themes Free | download premium wordpress themes free | giay nam dep | giay luoi nam | giay nam cong so | giay cao got nu | giay the thao nu